Taip pat skaitykite Dalyba iš nulio
Pirmiausia reikia pabrėžti, kad nulio (0) sąvoka yra naudojama dviem visiškai skirtingomis prasmėmis.
Viena jų kaip ženklas mūsų pozicinėje skaičiavimo sistemoje, pvz., 2105. kita nulis, kaip skaičius (skaitinė
reikšmė 0). Šiuose dviejuose panaudojimuose dar yra ir papildomi aspektai: koncepcija, žymuo ir
vardas. Ir nė vienu šių atvejų nėra lengva atsekti istoriją. Mat nulio samprata toli gražu nėra intuityviai
suvokiama. Senovėje skaičiai turėjo kur kas konkretesnį panaudojimą ir buvo milžiniška praraja tarp, tarkim, 5
žirgų ir 5 kaip abstrakčios idėjos, skaičiaus.
Nulis, toks, kokį mes žinome, Vakaruose pasirodė kažkur apie 1200-uosius, labiausiai per italų matematiką
Fibonačį (Leonardą iš Pizos), kuris jį, kartu su kitais arabiškais skaitmenimis, atsinešė iš kelionės po Šiaurės
Afriką. Liber Abaci jis aprašė devynis indų skaitmenų ženklus kartu su nulio ženklu. Tačiau jis tebekalbėjo
apie nulio ženklą, o kitus simbolius vadino skaičiais (skaitykite apie tai,
kad tarp 1 m. pr.m.e. ir 1 m.e.m. nėra nulinių metų).
Tačiau nulio istorija nusitęsia gerokai toliau į praeitį, taip giliai, kad sunku atsekti.
Babiloniečiai naudojo sudėtingą 60-tainę skaičiavimo sistema, kurioje reikšmės nebuvimas (kitaip, nulis)
buvo vaizduojamas tuščiu tarpu. Babiloniečiai suvokė trūkumą, nes atsirasdavo dviprasmiškų interpretacijų.
Apie 400-300 m. pr.m.e. tam imta naudoti pora lenktų ženklų, panašių į dvigubas palinkusias gegnes. Beje,
tai nebuvo vienintelis žymuo pvz., Kiše rastoje lentelėje (apie 700 m. pr.m.e.) nuliui pavaizduoti naudoti
trys kabliukai. Kitose to meto lentelėse naudojamas vienas kabliukas. Tačiau jie neturėjo skaičiaus statuso ir
niekada jo nerašė gale todėl tekste nebuvo galima atskirti skaičių 2 ir 120, 3 ir 180 (atsiminkite 60-tainė sistema!).
Įgauti skaičiaus, o ne skirtuko ženklo, prasmę pradėjo įgauti 5 a. Indijoje (žr. apie ištakų ieškojimą).
Pvz., 498 m. astronomo Aryabhata
sukurtoje pozicinėje skaičių sistemoje nuliui naudojo žodį kha. 458 m. džainų tekste Lokavibhaga
sutinkama dešimtainė skaičiavimo sistema, apimanti ir nulį. 9 a. Indijoje buvo atliekami skaičiavimai,kuriuose nulis buvo toks pats skaičius kaip ir kiti.
628 m. parašytoje Brahmagupta knygoje Visatos atvėrimas (Brahmasputha Siddhanta)
pateikiamos taisyklės operacijoms su nuliu. Joje aptariami ir neigiami skaičiai. Kai kurios taisyklės skiriasi nuo šiuolaikinių
(pvz., nulis padalintas iš nulio yra nulis). Apie 830 m. Mahavira parašė Gunita Sara Samgraha, kaip
papildymą Brahmaguptai. Joje nurodo, kad nulis padaugintas iš nulio yra nulis, o skaičius lieka
toks pat, kai iš jo atimamas nulis. Tačiau jo dalybos pagerinimas buvo klaidingas: Skaičius nesikeičia
padalinus iš nulio. 12 a.
Bhaskara parašytame veikale vis dar susiduriama su sunkumu aiškinant
dalybą iš nulio gana painiai bandoma paaiškinti begalybės sąvoką.
876 m. įraše kalbama apie Gwalioro miestą, turėjusį sodą 187 x 270 hastų dydžio, kuriame buvo galima
kasdien nupinti po 50 gėlių girliandų. Jame 270 ir 50 užrašyti beveik taip, kaip atrodo dabar, tik 0 kiek mažesnis ir kiek kilstelėtas.
Sanskrite sunya reiškė tuščia ir buvo vaizduojamas mažu skrituliuku. Į arabų kalbą jis išverstas
kaip safira - buvo tuščia, sifr - nulis, niekas. Iš čia jis į italų kalbą perėjo kaip zefiro
(kas iš tikro reiškia vakarų vėjas), o Fibonači pavadino jį zephyrum.
Veneciečių kalboje jis sutrumpėjo iki zero. Ši šaknis atėjo ir į rusų kalbą, tačiau įgavo kitą prasmę: cifra - skaitmuo.
Tuo pat metu, savarankiškai, nulis apsireiškia Naujajame pasaulyje, pas majus), matyt, kažkur
pirmaisiais amžiais ir buvo vaizduojamas kaip gulsčias ovalas. Jis, kaip skaitmuo, žymimas jų 20-tainėje skaičiavimo sistemoje.
Graikai nenaudojo pozicinės skaičiavimo sistemos. Ir tai nėra keista, nes pagrindiniai jų pasiekimai yra
geometrijoje. Vis tik 5 a. pr.m.e. Zenonas Elėjietis suformulavo nulio sąvoką,
o Simplicijus jį apibrėžė taip:
Jei atimant kitas dydis nė kiek nesumažės ir vėl pridedant nepadidės, tai aišku, kad tai, kas atimama ar
pridedama, yra niekas. Tačiau, atrodo, kad senovės graikai abejojo nulio, kaip skaičiaus, statusu ir klausė:
Kaip niekas gali būti kažkuo?, ir iki Viduramžių žmonės kėlė filosofinius samprotavimus apie nulio egzistavimą ir prigimtį.
Tačiau graikų astronomai ėmė naudoti simbolį O. Kai kurie tyrinėtojai mano, kad tai sutrumpinimas iš
ouden, reiškiančio niekas, o kiti sako, kad tai sutrumpinimas iš obol, mažos vertės monetos pavadinimo.
Apie 130 m. Ptolomėjus, Hiparcho
ir babiloniečių įtakoje, naudojo nulio simbolį mažą rutuliuką su brūkšneliu viršuje. O apie 525 m. greta
romėniškų skaitmenų lentelėse buvo naudojamas ir nulis
bet ne kaip ženklas, o kaip žodis nulla (niekas) pirmąkart pas Dionysius Exiguus. 725 m. Bede nulį pažymi raide N.
Kinijoje buvo neigiamų skaičių ir nulio samprata, tačiau nebuvo nulio žymens. 1 a. Devyni matematikos
meno skyriai rašo: ...kai atimami tie patys to paties ženklo skaičiai, kai sudedami skirtingo ženklo
skaičiai.... O nulio simbolį O Kinijoje tik 1247 m. įvedė Qin Jiušao (Čin Čiu-Šao). Kiek vėliau O kaip nulio
simbolį 1303 m. panaudojo Zhu Shijie.
Arabiški skaitmenys ir pozicinė skaičiavimo sistema islame atsirado al-Chorezmo dėka. Jo knyga apie
aritmetiką apjungė graikų ir indų žinias. Būtent jo Aritmetikos vertimas į lotynų kalbą 12 a.
į Vakarus atnešė arabiškus skaitmenis. 12-me amžiuje Ibn Ezra parašė tris
veikalus apie skaičius. Skaičiaus knygoje jis aprašo dešimtainę pozicinę skaičių sistemą, kurioje nulį vadina galgal (ratas arba apskritimas).
Kiek vėliau 12 a. al-Samawal'as rašo: Jei iš nulio atimsime teigiamą skaičių, liks tokio pat dydžio neigiamas skaičius.
Europoje nulis, ne tik kaip skaitmuo, bet ir kaip skaičius, įsigalėjo 16 a. prancūzų matematiko
A. Žiraro dėka.
Tuo metu buvo įvesti neigiami skaičiai, todėl, pvz., -1 ir +1 turėjo būti skaičius, tad nulis įgavo ir skaičiaus
prasmę. Ir nors dar 17 a. kai kurie įrodinėjo, kad nulis nėra skaičius, jis jau buvo įsitvirtinęs [Pastaba:
16 a. Kardanas sprendė 3 ir 4 laipsnio lygtis nenaudodamas nulio sąvokos ].
Pavaizdavimas
Nulis vaizduojamas kaip vertikaliai ištįsusi elipsė (0). Atsiradus kompiuteriams, kilo poreikis jį atskirti nuo
raidės O. IBM 3270 displėjuose jis imtas vaizduoti kaip 0 su tašku viduryje ir šis variantas yra išlikęs
Andale Mono šrifte. Tačiau tada jį nesunku supainioti su graikiška raide theta
(Q). Tad imta naudoti
alternatyva įstrižai perbrauktas 0 (0) šį pavidalą turi Unicode ženklas, kurio kodas
U+2205 ( ). Taip jis
naudotas, pirmiausia, ranka rašytose programose, atiduodamose įvedimui į perfokortas. Tokį pavidalą jis
turėjo ir senosiose ASCII lentelėse, kuris atėjo iš ASR-33 Teletype spausdinimo ramunėlių. Tačiau vėl kilo
problema, nes tokią formą kai kuriose skandinavų kalbose turi perbraukta O raidė. Todėl kai kuri
Burroughs/Unisys įranga nulį vaizduoja su kaip atvirkščiai perbrauktą.
Tačiau atsirado siūlančių atvirkštinį variantą kad perbraukta būtų O raidė, o ne nulis. Tai stipriai
propagavo įtakinga IBM vartotojų grupė SHARE ir buvo rekomenduojama rašant programas FORTRAN
kalba. Bet tai dar labiau sutrikdo skandinavus, nes jie būtų priversti turėti dvi skirtingas raides rašomas
vienodai. Buvo ir kitų pasiūlymų, kaip lengviau atskirti nulį nuo O raidės (rašyti su uodegėle arba panašiai į apverstą Q ir kt.).
Pradžių pradžios paieškos
Neseniai atlikti tyrimai radioaktyviosios anglies metodu paankstino žinomiausią nulio panaudojimo atvejį.
Bakšalio rankraštis, 70-ies beržo tošies lapų, su skaičiais ir tekstu, panašus į vadovėlį budistų
vienuoliams. Jis atrastas 1881 m. Bakšalio kaime (netoli Pešavaro dabartiniame Pakistane) ir nuo 1902 m. saugomas
Oksfordo Bodleiano bibliotekoje.
Pirmąjį jo tyrimą atliko A.F.R. Hoemlė (1887).
2017 m. trys rankraščio fragmentai buvo ištirti radioaktyviosios anglies metodu, kuris parodė, kad
anksčiausi puslapiai yra iš 3-4 a. (o ne 9-o, kaip anksčiau manyta). Ir šiame rankraštyje yra šimtai nulio
ženklų, žymimų kaip taškas (vadinamas šunya-bindu - tuščios vietos taškas). Vėliau tasai taškas
išsivystė į simbolį su skyle viduje. Tiesa, jo datavimo problema išlieka, nes skirtingiems puslapiams buvo
nustatyta skirtingos datos ir jų skirtumo intervalas svyruoja net 500 m.
Rankraštis parašytas ankstyvąja šarados rašmenų forma, kuri daugiausia naudota 8-12 a. šiaurės
vakarų Indijoje (Kašmyre ir aplinkiniuose rajonuose). Jo kalba yra gatos dialektas (sanskrito ir prakriti kalbų kombinacija).
Rankraštis nėra pilnas. Jis yra matematinių taisyklių ir pavyzdžių rinkinys su komentarais jiems.
Paprastai yra pateikiama taisyklė palydima vieno ar kelių pavyzdžių, kiekvieną pavyzdį palyti tvirtinimas,
tada nurodomi paskaičiavimai, parodant kaip taikoma taisyklė, ir galiausiai rezultato patikrinimas. Visa tai labai panašu į
Bhaskara I Aryabhatiya ganita (matematikos) skyriaus stilių.
Pateikiami aritmetikos,
algebros ir geometrijos uždaviniai įtraukiant ir matavimus.
Nagrinėjamos temos: trupmenos, kvadratinių šaknų suradimas, aritmetinės ir geometrinės progresijos, paprastų lygčių
sprendimai, kvadratinės lygtys, neigiamų skaičių naudojimas (pelnas ir nuostolis),
aukso grynumo nustatymas ir kt.
Literatūra:
- Ch. Seife. Zero: The biography of a Dangerous Idea, 2000
- R. Kaplan. The Nothing That Is: A Natural History of Zero, 2000
- G. Ifrah. The Universal History of Numbers: From Prehistory to the Invention of the Computer, 2000
- J.D. Barrow. The Book of Nothing, 2001
- N. Bourbaki. Elements of the History of Mathematics, 1998
Kiti HOT.LT straipsniai:
Minčių schema
Dalyba iš nulio
Algebra akimirksniu
Kvadratinė šaknis
Kompiuterių ištakos
Indijos matematikos istorija
Matematikos šlovė ir garbė
Pirmoji programuotoja: Ada Lovelace
P-NP: Ant sveiko proto svarstyklių
Intuicijos ribojimas matematikoje 19-me amžiuje
O jei Napoleonas nebūtų panaikinęs dešimtainio laiko?
Kompiuteriniai žaidimai filosofinės analizės požiūriu
Semantinės derybos: Dviprasmybių modeliavimas
Bilas Geitsas: kol dar nebuvo garsus
Debesies architektūra
Tikroji Interneto pabaiga
Nekenčiu kalkuliatoriaus!
Pirminiai skaičiai
Alef paslaptis: begalybės paieškos
Specialioji reliatyvumo teorija
Technika: Nuo Paleolito laikų
Laimėti pralaimint: dviejų vokų paradoksas
Seniausias pasaulyje analoginis kompiuteris
Eliza ir rūpesčiai dėl tapatybės
Kur viešpatauja chaosas?
Skaitmeninis popierius
|